Al Aqsa dihati :

Adalah suatu kewajipan jihad untuk membebaskan tanah air umat Islam daripada sesiapa yang menyerang atau menakluknya kerana mereka adalah musuh umat Islam- Syeikh Yusof Al Qardhawi

Allah S.W.T berfirman, “Wahai orang2 yang beriman, kamu adalah penolong kepada sesama kamu. Jika kamu tidak melakukan ini, akan timbul pecahbelah dan penyelewengan yang besar.”

Tuesday 29 November 2011

1/3 Penduduk Dunia Itu Islam




24/11/2011 - Israel mengenakan sekatan baru kepada pemilik perniagaan di Gaza. Baru-baru ini berlansung satu pertemuan antara Pihak Israel dan Peniaga-Peniaga di Gaza. Akhbar melaporkan yang Israel telah membantu melancarkan banyak perkara untuk memudahkan peniaga di Gaza khususnya perniagaan bahan binaan di jalankan, namun bila ditanya kepada pihak peniaga, mereka mengatakan yang sebenarnya Pihak Israel memudahkan kemasukan bahan binaan namun meletakkan syarat yang mereka perlu menjual bahan binaan berkenaan dengan harga yang tinggi. Ini adalah antara usaha Israel untuk menindas kerajaan Palestine dan mengelakkan berlakunya pembangunan pesat di Gaza.

26/11/2011 - Israel mengugut akan memotong bekalan air bersih ke Gaza. kenyataan ini dikeluarkan sendiri oleh Timbalan Menteri Luar Negara Israel. Beliau mengata yang Israel sedang menimbang untuk memotong bekalan air dan elektrik ke Gaza sekiranya rundingan damai antara Hamas dan Fatah berjaya. Bagi mereka, jika berlaku pendamaian antara Hamas dan Fatah, kerajaan Palestine sekarang yang berasa di bawah pemerintahan Fatah susah bertukar kepada kerajaan pengganas kerana mengiktiraf Hamas.

26/11/2011 - Israel melambatkan pelepasan 3 banduan Palestin yang sudah tamat tempoh penjara. Ada antara banduan tersebut yang sudah 10 tahun berada dalam penjara.

27/11/2011 - Sebuah keluarga diserang oleh 5 orang yang bersenjata api, dan kesemua kanak-kanak dalam keluarga tersebut meninggal dunia. 5 kanak-kanak yag terlibat semua berumur antara umur 5-12 tahun. Kejadian berlaku selepas kanak-kanak itu masuk ke dalam bilik mereka untuk tidur, selepas menyalakan lilin, bilik mereka di tingkap bawah ditembak bertalu-talu. Ibu bapa kanak-kanak ini hanya cedera kerana ingin menyelamatkan anak-anak mereka.

28/11/2011 - Jet Pejuang Israel mula menyerang Gaza. Serangan ini bermula selepas Perdana Menteri Israel menyatakan setiap rocket Palestine yang sampai ke tanah Israel, akan dibalas dengan serangan yang lebih hebat. Dalam serangan udara ini, tentera Israel menyerang bangunan-bangunan yang dikataka berlakunya aktiviti dari terrorism.Namun mereka turut menyerang satu kem pelarian.

29/11/2011 – Hamas dan Fatah berbincang untuk melepaskan banduan politik sesame mereka. Presiden Mahmoud Abbas mengarahkan Ketua Perwakilan rundingan damai antara Hamas dan Fatah untuk melepaskan lebih kuran 47 orang banduan politik Hamas yang berada dibawah tahanan Fatah. Dan perkara yang sama turut akan dilakukan oleh Hamas.

 Dari demi hari, perdamaian antara Fatah dan Hamas tampak akan berjaya, namun Israel tetap cuba menggagalkan usaha tersebut dengan cara mengugut memotong bekalan air dan elektrik kepada Gaza. Perkara seperti ini pernah berlaku di Mekah sebelum penghijrahan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, dimana umat Islam ketika itu bilangannya sedikit dan mereka di boikot oleh pihak musyrikin Mekah sehinggakan peniaga Islam tidak dapat berniaga, mereka dicerca, hamba Islam diseksa hanya kerana bilangan mereka sedikit. Namun sekarang jika perkara ini masih berlaku, adakah bilangan 1/3 penduduk dunia itu masih sedikit bagi Israel? Dimana kita sebagai umat Islam?


Disediakan oleh : The Cerebro++

No comments:

Post a Comment