Al Aqsa dihati :

Adalah suatu kewajipan jihad untuk membebaskan tanah air umat Islam daripada sesiapa yang menyerang atau menakluknya kerana mereka adalah musuh umat Islam- Syeikh Yusof Al Qardhawi

Allah S.W.T berfirman, “Wahai orang2 yang beriman, kamu adalah penolong kepada sesama kamu. Jika kamu tidak melakukan ini, akan timbul pecahbelah dan penyelewengan yang besar.”

Tuesday 27 September 2011

Majlis Keselamatan PBB mula proses permohonan Palestin



NEW YORK, 27 Sept — Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang berbelah bahagi telah mengadakan mesyuarat tertutup semalam — perbincangan sulung ke atas permohonan Palestin bagi mendapatkan status anggota tetap dan diiktiraf sebagai negara bebas.
Palestin mengemukakan permohonan mereka Jumaat lalu.
Bagaimanapun para pemerhati melihat usaha itu akan menemui kegagalan.
Pertemuan semula memulakan satu proses perbincangan yang dijangka akan mengambil masa beberapa minggu.
Perbincangan semalam ditangguhkan sejam selepas Duta Lebanon ke PBB Nawaf Salam, pengerusi Majlis Keselamatan bulan ini, memberitahu badan 15 anggota itu akan mengadakan satu mesyuarat Rabu ini untuk merujuk perkara tersebut kepada jawatankuasa kemasukan.
“Proses sudah bermula dan kami berharap Majlis Keselamatan akan memikul tanggungjawabnya dan menyelesaikan permohonan ini dengan satu sikap positif,” kata wakil Palestin di PBB Riyad Mansour kepada pemberita.
“Ini satu tugas di mana akan ada tekanan besar daripada beberapa negara anggota ke atas Majlis Keselamatan, tetapi kami percaya kami ada ramai kawan di majlis,” katanya lagi.
Dalam langkah dramatik Jumaat lalu, Presiden Palestin Mahmoud Abbas mengemukakan permohonan negara itu menjadi anggta penuh di PBB, tetapi usaha itu dibantah oleh Amerika Syarikat dan Israel.


PALESTIN MASIH PERLUKAN 9 UNDI

NEW YORK 26 Sept. - Permohonan Palestin untuk mendapatkan pengiktirafan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai sebuah negara mula dibahaskan oleh Majlis Keselamatan PBB hari ini, tetapi dijangka menghadapi cabaran getir bagi memperoleh sembilan undi yang masih diperlukan untuk kelulusan.

Tanpa undi minimum tersebut dalam badan yang terdiri daripada 15 anggota itu, Amerika Syarikat (AS) akan terlepas daripada keperluan untuk menggunakan kuasa vetonya bagi menyekat permohonan Palestin.

Ketika perbincangan formal bermula, diplomat berkata, Palestin hanya dapat memastikan enam undi sokongan dalam Majlis Keselamatan iaitu daripada China, Rusia, Brazil, Lebanon, India dan Afrika Selatan.

Tiga negara anggota bukan tetap, Gabon, Nigeria dan Bosnia belum mendedahkan sama ada mereka akan mengundi untuk menyokong keanggotaan Palestin.

"Jika pengundian diadakan hari ini, Palestin tidak akan mendapat cukup undi yang diperlukan dan AS tidak perlu menggunakan kuasa vetonya," kata seorang diplomat Barat.

Lazimnya Majlis Keselamatan tidak mengambil masa melebihi 35 hari untuk mengkaji dan menilai permohonan bagi menganggotai PBB.

Pada Julai lalu, permohonan Sudan Selatan, negara anggota PBB ke-193 dan terbaru menyertai badan dunia itu, diluluskan dalam masa beberapa hari sebelum dibawa ke Perhimpunan Agung PBB (UNGA) untuk pengesahan.


Sumber :

http://www.themalaysianinsider.com

1 comment:


  1. arrayah.info
    - Kemerdekaan Hakiki dan Pembebasan Palestin Hanya Dengan Negara Islam Global iaitu Daulah Khilafah Islamiyah

    ReplyDelete