Al Aqsa dihati :

Adalah suatu kewajipan jihad untuk membebaskan tanah air umat Islam daripada sesiapa yang menyerang atau menakluknya kerana mereka adalah musuh umat Islam- Syeikh Yusof Al Qardhawi

Allah S.W.T berfirman, “Wahai orang2 yang beriman, kamu adalah penolong kepada sesama kamu. Jika kamu tidak melakukan ini, akan timbul pecahbelah dan penyelewengan yang besar.”

Monday 16 May 2011

Kapal Bantuan Kemanusiaan Malaysia Diserang Zionis


16 Mei - Kapal The Spirit of Rachel Corrie milik yayasan yang dipimpin mantan PM Malaysia Dr Mahathir siang ini diserbu dan ditembaki oleh pasukan Zionis di perairan Palestin,

Kapal yang membawa 7.5 km paip PVC yang dirancangkan untuk membina kembali sistem perparitan di Gaza itu diserang pukul 6.54 pagi waktu Yordan.


Penasihat politik Mahathir, Mathias Chang berkata, kapal kemanusiaan itu didekati dan dikelilingi oleh sebuah kapal angkatan laut Zionis yang kemudian melepaskan tembakan.


Tidak ada yang terluka, namun kapal tersebut kemudian dipaksa digiring ke perairan Mesir sekitar 1.5 mil laut jauhnya dari perairan Gaza.



Menurut seorang aktivis yang berada di kapal Rachel Corrie, Derek Graham, yang mendekati kapal mereka bukan cuma kapal Zionis tapi juga kapal Mesir.


Kapal Rachel Corrie meninggalkan Port of Pirraeus di Yunani hari Rabu minggu lepas.


Sukarelawan di atas kapal itu termasuk 7 warga Malaysia, 2 warga Irlandia, 2 warga India dan seorang Kanada.


Rachel Corrie adalah gadis Amerika yang tewas dilindas buldozer Zionis ketika berusaha mencegah penghancuran rumah warga Palestin.


Kapal Rachel Corrie direncanakan mengikut dalam Freedom Flotilla pada Mei lalu, tapi gagal berlayar karana kerosakan yang disyaki akibat sabotaj.


Beberapa waktu sesudah peristiwa penyerangan Kapal Mavi Marmara 31 Mei 2010, Rachel Corrie telah berlayar namun diserang dan dihentikan perjalanannya oleh tentara Zionis.

http://sahabatalaqsha.com/nws/?p=5917



FLOTTILLA 
 


Berikut adalah kenyataan Rasmi dari  Kerajaan Turki berkenaan dengan sebuah persitiwa yang berlaku tahun lepas di mana Kapal yang sarat dengan bantuan dari 37 badan bukar kerajaan seluruh dunia untuk membantu Palestin di serang dengan pasukan komando Israel. Masih ingatkah kita tetang peristiwa ini? Bagi yang ingat mungkin juga kerana mereka ingat yang pada tahun lepas mereka pernah menukar profile picture aid for gaza.


 “11/04/2011 - TURKISH NATIONAL COMMISSION OF INQUIRY—Israeli military forces on the early hours of 31 May 2010 attacked in international waters an international and multi-faith convoy of six ships organized by a coalition of NGOs from 37 countries transporting certified humanitarian aid to the Gaza Strip. The attack took place 72 nautical miles from the nearest coast, and 64 nautical miles from the zone declared unlawfully, as will be seen, blockaded by Israel. As a result of the attack, eight Turkish citizens and one US citizen of Turkish descent were killed. Over 70 passengers from a host of nationalities were wounded. One of these remains in a coma to this day.”


Berita lanjut : http://gazaflotilla.delegitimize.com/statements/international-statements/official-turkish-report-israeli-attack-on-the-humanitarian-aid-convoy-to-gaza/


Walaupun peristiwa tahun lepas masih menghantui mereka, namun aktivis-aktivis kemanusiaan ini masih teguh bersatu untuk mengadakan sekali lagi pelayaran keamanan sambil membawa bantuan kepada penduduk Palestin pada bulan Jun 2011.

Baru-baru ini seorang dari aktivis di bunuh dan di gantung di Bandar Gaza oleh Militan Ektrimis Islam kerana mereka menolak bantuan dari luar, dan ingin menghentikan niat murni kumpulan sukarelawan ini. Ini dapat dilihat dari petikan dibawah :


“15/04/2011 - The murder of human rights activist, Vittorio Arrigoni, is a tragedy for his family, for those of us who knew him, and for the Palestinians who loved and admired him. The Steering Committee of Freedom Flotilla 2 condemns this senseless murder and the people who are behind it”




Tidak kurang dengan tentangan hebat dari Perdana Menteri Israel. Dia menghantar bantahan rasmi kepada Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menghalang Flotilla 2 dilakukan dengan alasan yang mengatakan semua kapal-kapal yang bakal terlibat itu akan membawa bantuan senjata api dari Iran.



Kalau ada diantara aktivis yang berjuang ini bukan Islam, tidak terasakah kita yang masih tidak memulakan langkah untuk menolong Palestin?



Disediakan oleh : The cerebro



No comments:

Post a Comment