Al Aqsa dihati :

Adalah suatu kewajipan jihad untuk membebaskan tanah air umat Islam daripada sesiapa yang menyerang atau menakluknya kerana mereka adalah musuh umat Islam- Syeikh Yusof Al Qardhawi

Allah S.W.T berfirman, “Wahai orang2 yang beriman, kamu adalah penolong kepada sesama kamu. Jika kamu tidak melakukan ini, akan timbul pecahbelah dan penyelewengan yang besar.”

Monday 18 July 2011

Palestin Hari Ini

Isnin, 11/07/2011 - Hebat sekali Zionis berhasil melobi pemerintah Inggeris untuk menangkap Syeikh Ra’id Solah, pejuang perdamaian Palestin,yg mendarat di London minggu lalu. Penangkapan itu menjadi penyubur cinta kepada Sang Syeikh di kalangan masyarakat dunia yang memandang Zionis sebagai tirani zalim



Ribuan orang di Nashariyah @ Nazareth kemarin turun ke jalan menuntut dibebaskannya ulama sederhana itu. Lelaki, perempuan, tua, muda, bahkan anak-anak meneriakkan,membawa poster dan spanduk bertuliskan, “Kami semua Ra’id Solah.”

Tahun lepas ketika bersama-sama berada di atas kapal Mavi Marmara, Syeikh Ra’id Solah menyatakan bahawa perjuangan yang dilakukannya tidak menggunakan senjata. Oleh sebab itu penyokongnya di Barat, Syeikh Ra’id disebut sebagai “Mahatma Gandhi Palestin”, kerana perjuangannya yang tanpa kekerasan itu.



Syeikh Ra’id Salah juga dikenal sebagai “Syeikhul Aqsha” kerana berkali-kali dipenjara oleh penjajah Zionis tanpa kenal lelah dan takut meluaskan pelbagai fakta kejahatan ‘Israel’ atas Masjidil Aqsha dan umat Islam di sekitarnya.


Diantaranya beliau memperjuangkan diajarkannya kembali pendidikan bahasa Arab fushah di kalangan anak-anak Palestin yang selama puluhan tahun berusaha dirosakkan oleh penjajah Zionis. Bahasa Arab fushah merujuk tata bahasanya kepada tata bahasa Al-Quran.


Khamis, 14/07/2011 - Kementerian di Gaza yang diwujudkan oleh pihak berkuasa pendudukan Israel (IOA) serta perkhidmatan penjara bertanggungjawab sepenuhnya ke atas 1500 tahanan Palestin di penjara padang pasir Negev selepas 25 orang daripada mereka menjadi mangsa keracunan makanan.



Riyadh Al-Ashqar, jurucakap kementerian itu, berkata dalam satu kenyataan pada hari Selasa bahawa hampir keseluruhan banduan bergantung kepada kantin penjara untuk keperluan makanan mereka serta keperluan lain.


Beliau berkata bahawa pentadbiran penjara mengeksploitasi pergantungan banduan di kantin dengan meletak dua kali ganda harga dan menghidangkan makanan yang tidak elok dan kadang-kadang busuk kepada mereka.


Khamis, 14/07/2011 - Mursyidul ‘Am Jamaah Ikhwanul Muslimin Mesir, Dr. Muhammad Badi, telah menerima delegasi kerajaan Palestin pimpinan perdana menteri Ismail Haniyah. Delegasi Palestin diwakili oleh Dr. Muhammad Askul (setiausaha dewan menteri) dan Dr. Yusuf Rizqa (penasihat politik PM Ismail Haniyah).



Syaikh Badi menegaskan urgensi isu Palestin bagi Mesir secara umum dan bagi Ikhwanul Muslimin secara khusus. Dia menegaskan perlunya kedua gerakan Hamas dan Fatah segera menyelesaikan pakatan antara mereka demi untuk merealisasikan kemaslahatan rakyat Palestin. Delegasi Palestin turut mengucapkan tahniah kepada Ikhwan kerana berjaya menubuhkan parti politik yang diharapkan akan memperjuangkan rakyat Mesir.

Jumaat, 15/07/2011 - Tentera rejim Zionis (IOF) pada pagi Selasa lalu telah memusnahkan 6 telaga air milik para petani Palestin di Kampung Nasariya yang terletak di Lembah Jordan dengan alasan kononnya telaga-telaga itu dibina di Kawasan C yang termasuk dalam wilayah Tebing Barat, yang mana menurut perjanjian Oslo, ia termasuk di bawah kawasan pentadbiran kerajaan haram rejim Zionis.



Sumber-sumber tempatan berkata bahawa dengan memusnahkan telaga-telaga air tersebut bermakna memusnahkan ladang-ladang pertanian di kawasan itu sedangkan kampung terbabit merupakan “bakul makanan” bagi seluruh wilayah itu.


Mohammed Obaid, seorang aktivis social yang tinggal di kampung terbabit memaklumkan wartawan Pusat Informasi Palestin bahawa sejak pendudukan haram rejim Zionis ke atas Tebing Barat pada tahun 1967, rejim itu sentiasa mensasarkan sumber air di bahagian timur dan 133 telaga air yang terdapat di wilayah tersebut.


Selasa, 19/07/2011 - Tuntutan ikat jamin Sheikh Raed Salah akan didengar di Mahkamah Tinggi pada pagi Jumaat 15 Julai 10.30 pagi.Satu protes akan dijalankan di luar Mahkamah Keadilan Diraja di the Strand, London WC2A 2LL pada 10 pagi.Protes tersebut menyeru pembebasan Sheikh Raed yang ditahan di HMP Bedford, meski tekanan politik semakin meningkat ke atas Setiausaha Theresa May.

Sebagai umat Islam, marilah kita sama-sama berdoa semoga Allah melindungi saudara kita di Palestin dari seksaan tentera Zionis dan meningkatkan semangat mereka untuk terus kekal dengan agama Islam walaupun berbagai dugaan menimpa mereka. Insyaallah.

Sumber :
http://sahabatalaqsha.com/nws/?p=6084
http://palestinkini.info/

No comments:

Post a Comment